Rock’n Vantaa haastateltavia on alusta asti haalittu
perinteisellä lumipallomenetelmällä. Alkuun päästiin Annan Vantaanjoen
musiikkilukion aikaisilla tutuilla, joille lähti Facebook-viesti marraskuussa
2011. Viestissä kyseltiin kiinnostusta haastatteluun. Yksi heistä vastasi:
Kysykää
Ebalta, se tietää kaiken Vantaa rockista.
Tomi ”Eba” Mäkysen haastattelu sovittiin heti alkuvuoteen
museolle, jonne hän otti mukaan Clifters-kitaristi Lare Murtomaan, ”jolla on
varmasti paljon kokemuksia Länsi-Vantaan musatouhuista ennen muakin. 70-luvulta
asti soittanut kitaraa. :)”. Kun
Laren musadiggailut ja sitä myötä soittaminen olivat jo hyvässä vauhdissa,
ekaluokkalainen Eba muutti Otaniemestä Myyrmäkeen vuonna 1975.
Oma musainnostus sai alkunsa Elviksestä, ja koska
Elviksellä oli kitara, Ebankin oli sellainen saatava. Ensimmäinen bändi, Boppin’ Dynamites, perustettiin 1980. Alun
rockabilly vaihtui myöhemmin punkkiin, mikä näkyi vaatetuksessa ja hiustyylissä.
EBA:
Mut kylhän se sitten täyty näyttääkin siltä, et mitä niin kuin harrastaa. Ja
sit kun oli punkkari, niin sit oli kyl punkkarinkin näköinen, et siihen vaatetukseen.
Aika pitkälle se musiikki siihen aikaan oli tärkeetä, ainakin mulle.
Eba vauhdissa MFA-bändin aikoihin vuonna 1987. Kuva Tomi Mäkysen yksityiskokoelma. |
Pystytukkapunkkarikauden jälkeen hiukset ovat saaneet
kasvaa ja intin jälkeen niitä ei ole leikattu ollenkaan. Yhdeksänkymmentäluvun
taitteeseen osuu monta muutakin tulevaisuuden kannalta merkityksellistä asiaa.
Esimerkiksi bändirintamalla oli useita projekteja: MFA, Telephone Combo,
Breeze, Smilers… Myös uravalinta alkoi hahmottua, kun Eba päätyi Myyrmäen
nuorisotila Arkkiin Sir Elwoodin Juha Lehden avuksi. Juhan siirryttyä
Vernissaan, Eba otti ohjat käsiinsä musiikkipuolesta vastaavana nuorisotyöntekijänä.
Museoalalla on hiljattain herätty verkostoitumisen
tuomiin mahdollisuuksiin, mutta Eballe Hanki kavereita -metodi ei ole ollut
vieras koskaan. Päästessään koeajalle Arkin nuoriso-ohjaajaksi, hän ensitöikseen
pisti pystyyn Daddy’s Cool Rock -konsertin.
EBA:
Heti Ballsit soittaa ja jotain Froikkareit tyyliin. Isoja tämmösii, kun oli suhteita.
Ja sitten ne katto, et kyl toi jotain osaa ja sit mut vakinaistettiin.
Museotermein sanottuna Eba on kotiseutuihminen.
Opiskeluvuodet ulkomailla riittivät muualla kuin Länsi-Vantaalla asumisesta.
Smilers-kitaristina Eba vaikutti vuodet 1991–1997, mutta yhtyeen siirtyessä
keikkailemaan Eestiin, Eba jäi Suomeen. Species-yhtye, työ Studio Arkissa ja nuorten parissa
vetivät pidemmän korren. Eban studiosta on monen muusikon ura saanut
alkustartin.
Siitä
se alko. Kysyin siltä, että voisko mahdollisesti tehdä omaa demoa myös. Eba oli
tietenkin heti messissä ja tehtiinkin sit mun omia biisejä pienessä kopissa
neliraiturilla. Siinä myös jammailtiin jne. Tutustui heti myös vanhempaan
soittajakaartiin. Juteltiin
paljon ja sanoinkin Eballe, että soittohommat kiinnostaa mua eniten. Se omalta
osaltaan jeesas siinä, että pääs jammailemaan hyvien tyyppien kanssa. (mies
synt. 1974)
Esimerkiksi vantaalaiset Mind of Doll ja Caroline
äänittivät ensimmäisiä demojaan Eban tehtaassa. Nämä bändit ovat jääneet Eban
mieleen monestakin syystä.
EBA:
Se asenne, mil ne vetää sitä, soittaa niinku täydellä sydämellä ja meiningillä,
niin kyl se vaan jotenkin sitten. Mind of Dollistakin huomas, et jos noi jatkaa
tosta, niin kyl sieltä vielä tulee kovaa kamaa. Ja Visahan oli jo silloin tosi
hyvä laulaja. Sen ääni oli... et miten joku voi noin nuori kundi lähtee
tommonen Kurt Cobain -soundi. (naurahtaa) Kateellisena kuuntelin.
Eba Studio Arkissa keväällä 2013. Kuva Vantaan kaupunginmuseo. Kuvaaja Anne Kurki. |
Mutta kyllä Ebaakin arvostetaan. Pieni kyselykierros
Arkin entisten ja nykyisten käyttäjien keskuudessa osoittaa, ettei Länsi-Vantaan
rockskene olisi 1990- ja 2000-luvuilla ollut niin aktiivinen kuin se oli, ilman
Ebaa. Tämän myrtsiläisen rocklegendan vaikutus nuorten bänditoimintaan on
kiistaton.
Noina
aikoina tajusin kuinka iso vaikutus Eballa on nuorten soittajien keskuudessa ja
on edelleen. Se kannustus ja usko siihen oman jutun tekemiseen on jotain mitä
ei voi fyrkalla lunastaa. (mies synt. 1974)
Eba
on Länsi-Vantaan musahommien isoveli, ellei jopa Isä. Mua ja mun bänditoimintaa
Eba on henkilökohtasesti aina jeesannu ja tukenut tosi pienestä asti. Päästi
Carolinen treenaamaan Arkin treenikselle, vaikka periaatteessa silloin siellä
ei ollut ees tilaa. Antanu äänittää kaikkea mahollista sen studiossa ja
jeesannu hyvillä vinkeillä...Se on jotenki tuntunu aina hiffaavan, et mun tekemisissä
on jotain syvempää, kuin pelkkä harrastus. Eballe on voinu puhua aina mistä
tahansa, myös keikkailun lieve-ilmiöiden vaikutuksista yms.
(mies synt. 1988)
Eba Species-yhtyeen kitaristina 2000-luvun vaihteessa. Kuva Tomi Mäkysen yksityiskokoelma, reprokuva Vantaan kaupunginmuseo. Kuvaaja Leo Heng. |
Eballe musiikki ja työ ovat yhtä. Duunin ja vapaa-ajan
erottaminen tässä hommassa on vaikeaa. Hyvänä esimerkkinä on Louhela Jam, joka sai alkunsa Vantaan
kaupungin järjestämän Vantaa rappaa ja
rokkaa -kiertueen pohjalta. Tosin, siinä missä se keräsi yleisöä niukahkosti,
niin Louhela Jameilla oli jo
ensimmäisenä vuonna 1 000 kuulijaa, jotka löysivät tiensä Jokiuomanpuistoon jammailemaan.
EBA:
Meillä oli pienet laulukamat, niin ei ne riittänyt taas mihinkään, mut se oli
mageeta, kun ne tuli kuitenkin siihen ihan lähelle ja sit oli semmonen tosi
hyvä meininki. Ja sitten totta kai mietittiin, et joo tehään ens vuonna
uudestaan.
Eban suunnittelema Louhela Jam -juliste vuonna 1998. Juliste Tomi Mäkysen yksityiskokoelma, kuva Vantaan kaupunginmuseo. |
Ja niin sitten tehtiin ja monta kertaa vielä tämän
jälkeenkin yli 20 vuoden ajan. Eba on
viime vuosina tehnyt tilaa nuoremmille ja siirtynyt taustalle seurailemaan
tapahtuman järjestämistä ”kummisedän” roolissa ja omalle tyylilleen uskollisena.
Backstage-passi Tomi Mäkysen yksityiskokoelma, kuva Vantaan kaupunginmuseo. |
Hahmona
Eba on pitänyt linjansa läpi vuosien ja edustaa omaa old school -tyyliään
järkähtämättä, mistä osaa kyllä repiä huumoria itsekin. Jääräpäinenhän se tosin
on kuin mikäkin, mutta se on varmaan auttanut rokkihommia tahkotessa. (nainen
synt. 1974)
Mutta mikä on Eban mielestä bänditoiminannan merkitys,
miksi sen eteen kannattaa tehdä töitä? Bänditoiminta tarjoaa nuorille jonkin
tärkeän jutun, jossa he saavat toteuttaa itseään. Ja Eballekin nuorten treenien
kuunteleminen antaa mahdollisuuden yllättyä, innostua ja diggailla, varsinkin
jos soittimista lähtee ”rehellistä” rockia, musiikkia, joka tarjoaa sukupolvien
väliset rajat ylittävän yhteisen kokemuksen.
Eba Arkissa maaliskuussa 2013. Kuva Vantaan kaupunginmuseo. Kuvaaja Anne Kurki. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti